ضعف در حوزه اکتشاف از مهم‌ترین چالش‌های‌ حوزه معدن و صنایع معدنی/ افزایش غیرکارشناسی حقوق دولتی معادن، تهدیدی برای معادن کوچک

دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار صبح روز گذشته در محل هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد. روز دوم همایش، میزگرد «اهمیت اکتشاف و احیای معادن راکد در چشم‌انداز بلندمدت تامین منابع مواد اولیه» با حضور دکتر کورش شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران برگزار شد.
نایب رئیس انجمن مس ایران در ابتدای این میزگرد عنوان کرد: باید این موضوع به قطعیت مشخص شود که سیاست کلان کشور به معدنکاری بهاء می‌دهد یا خیر؟! چراکه زمان زیادی از معدنکاران به حل چالشها و حواشیه همچون، افزایش حقوق دولتی، عوارض صادراتی و … می‌گذرد. جوابی واضح به این سوال، تکلیف ورود سرمایه به این بخش را برای آینده مشخص می کند.
دکتر شعبانی با اشاره به چالشهای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: افزایش حقوق دولتی بایستی در چارچوب مشخصی باشد و با اصول و منطق به صورت کارشناسی شده، تغییر کند.
وی به اهمیت اکتشاف در این حوزه پرداخت و گفت: علی‌رغم اهمیت اکتشاف در حوزه معدن و پتانسیل‌های بخش خصوصی در این زمینه، متاسفانه طی سالیان اخیر، اقدامات لازم به منظور توسعه عملیات‌های اکتشافی و استفاده از توانایی بخش خصوصی انجام نشده است و دولت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد. مکتشف باید تامین کننده خوراک بقیه زنجیره تولید باشد نه اینکه زمان بالایی را صرف مقابله با محیط زیست، منابع طبیعی و … نماید. متاسفانه از بخش خصوصی حمایت نمی‌شود و همچنین به اکتشافات هم بها داده نمی شود.
نایب رئیس انجمن مس ایران اظهار داشت: نداشتن توجه لازم به فعالیت اکتشافی بخش خصوصی، ضعف و چالش بزرگی است که در بخش معدن وجود دارد. چراکه حضور بخش خصوصی توانمند در زمینه اکتشاف می‌تواند کمک شایانی به صنعت معدن داشته باشد و بنابراین باید زمینه‌های لازم جهت حضور هرچه بیشتر و پررنگ‌تر این بخش در اکتشاف فراهم شود.
وی تاکید کرد: باید قوانین یک انسجام و روال مشخصی داشته باشد تا سرمایه‌ای که بخش خصوصی به سمت معدن هدایت می کند تضمین شده باشد و ریسک بالا، سرمایه را از این حوزه خارج نکند. تامین امنیت اقتصادی جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به همراه تهیه زیرساخت‌های لازم جهت عملیات اکتشاف، ازجمله اقدامات مهمی است که باید در دستور کار مسئولان مرتبط قرار بگیرد. علاوه‌براین، باید در جهت رفع چالش‌های موجود در حوزه معدن مانند معارضین محلی، حقوق دولتی معادن، مسائل زیست‌محیطی و… حمایت‌های لازم از بخش خصوصی انجام شود تا آن‌ها با خیالی آسوده بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
دکتر شعبانی گفت: ما مستاجر دولت هستیم، دولت نباید ما را به عنوان بخش خصوصی با محیط زیست، معارضین محلی، منایع طبیعی و انرژی اتمی رها نماید بلکه موظف به حل این چالشهاست. ایجاد پنجره واحد برای به حداقل رسانی این چالشهاست که متاسفانه علاوه بر اینکه در قوانین لحاظ شده اما اجرایی نمی شود. دولت و مسئولان باید شرایط و مسیر اکتشاف در داخل کشور را هموارتر کنند و طبق ماده ۲۴ مکرر قانون معادن، همکاری‌های لازم را با معدن‌کاران داشته باشند تا فعالان این حوزه، ذهنیت خود را به دور از هرگونه حواشی، متمرکز عملیات اکتشاف کنند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید